Het geluk van Sem, 7,5 jaar.

 

IMG-20170412-WA0006

Elke dag leer ik op school weer honderdduizend dingen.

Maar nooit krijg ik eens onderwijs in lachen en in zingen.

Geschiedenis en tekenen, handvaardigheid en sport.

Maar hoe je vrolijk op moet staan schrijft niemand op het bord.

Ik weet hoe ik moet rekenen en foutloos zinnen schrijven.

Maar dat geeft geen garantie dat ik altijd blij zal blijven.

En als ik op de blinde kaart haast alle steden ken,

dan wil dat nog niet zeggen dat ik straks gelukkig ben.

Als ik naar grote mensen kijk raak ik geïrriteerd.

Ze hebben op hun eigen school geen malle moer geleerd.

Het kunnen dan wel knappe en geleerde koppen zijn,

maar heb je daar wat aan wanneer je bol staat van chagrijn.

Van mij mogen ze vrolijk zijn als vak verplicht gaan stellen.

Dan ben je beter af dan als je goed tot tien kunt tellen.

Ik wil een tien voor aardig zijn en lol op mijn rapport,

dan weet ik zeker dat ik later heel gelukkig word.

1.Hoe weet je dat je gelukkig bent?

Als je veel lacht en daar blij van wordt.

2.Is het makkelijk om gelukkig te zijn?

Soms niet, want dan wordt je getackled en dan heb je pijn. Dan ben je niet gelukkig.

3.Is jouw geluk minder belangrijk dan het geluk van andere kinderen of mensen?

Allebei, want het is ook belangrijk dat anderen gelukkig zijn.

4.Heb je veel dingen nodig om gelukkig te zijn?

Niet zo heel veel.

5.Wat heb jij nodig om gelukkig te zijn?

Grapjes, want dan moet ik lachen.  Ik word ook gelukkig van leuke dingen.

6.Waar droom je van?

Om formule 1 coureur te worden.

7.Maakt geld gelukkig?

Nee, geld is niet belangrijk.

8.Heb je anderen nodig om gelukkig te zijn?

Ja, omdat je van andere mensen blij kunt worden.

9.Hou je van jezelf?

Ik hou wel van mezelf, maar ik hou liever van jou.

10.Hoe maak jij anderen gelukkig?

Door te spelen met andere kinderen. Door lief te zijn.

11.Waarom ben je soms ongelukkig?

Soms heb ik straf en dat vind ik niet leuk.

12.Waarom moet jij soms heel hard lachen?

Om grapjes.


Wil jij het geluk van jouw kind ook teruglezen op Vier elk klavertje? Vul dan het formulier in via contact.


Blockquote: Kinderen voor kinderen.
Geef een reactie

