Lieve mama.

DSC_01511

Het is weer moederdag. Het wordt een steeds mooiere dag vind ik. Dat komt omdat ik steeds meer leer inzien en waarderen wat jij eigenlijk voor me betekent.

Ik heb jou nooit echt irritant gevonden. Zelfs niet als puber. Tuurlijk botste we, hadden we woorden, waren we boos op elkaar en waren we het niet altijd met elkaar eens. Maar ik kreeg nooit het gevoel dat ik minder mocht dan anderen. We probeerde altijd wel te praten samen. Je legde alles heel goed uit en overlegde ook vaak met mij om tot een besluit te komen. Je werd nooit echt boos (tenminste ik kan me dat niet herinneren), maar uitte wel jouw teleurstelling (en dat doet misschien nog wel veel meer). Je was betrokken en maakte tijd voor me. Je verdeelde jouw aandacht evenredig over ons alle 3 en ik voelde me nooit achtergesteld. Je stimuleerde en stuurde me, maar niet overdreven pusherig. In moeilijke tijden van verdriet was je en maakte jij mij weer sterk

Nu ik zelf moeder ben en dus met opvoeden bezig ben, zijn het vooral de mooie levenslessen die de boventoon voeren. Dingen waarvan ik nu pas inzie hoe belangrijk en mooi die zijn in mijn eigen leven. Hoe die mij gemaakt hebben tot wie ik nu ben. En hoe subtiel die zijn verweven in mijn opvoeding in mijn eigen kind. Het zijn lessen die ik op dat moment echt niet altijd wilde zien. Maar nu ik zelf moeder ben zie ik ze steeds meer terug. Want al deze dingen zijn waardevol en zo ontzettend belangrijk! Maar bovenal maken ze ons je een mooier mens.

Dus mama, bedankt! Bedankt dat je me leerde:

Om mijn eigen weg te volgen en niet die van een ander.

Dat verschillen mooi zijn en niet erg.

Dat ik mijn talenten moet leren zien en gebruiken.

Om met weinig gelukkig te zijn.

Dat familie waardevol is en iets is om trots op te zijn.

Om dingen waar ik aan begint ook af te maken, ook als ik ze niet leuk vind.

Dat herinneringen bezitten mooier is dan spullen bezitten.

Nooit te oordelen over anderen en iedereen in zijn waarde te laten.

Met een open blik te blijven kijken naar de wereld om mij heen.

Om zelfstandig te zijn.

Om doelen te stellen en zelf een weg uit te stippelen om die te bereiken.

Om nooit met ruzie te gaan slapen.

Dat praten heel erg belangrijk is.

Maar lachen nog belangrijker.

Dat het soms beter is om dingen even te laten rusten.

Hoe belangrijk het is om echt te luisteren.

Om kritisch te blijven denken.

Om trots te zijn op wat ik bereik.

Door dit alles ben ik geworden wie ik nu ben. Door jouw liefde en toewijding en jouw garantie voor liefde. En ik hoop dat dat mezelf is, want dat is tenslotte het mooiste wat ik kan worden. En ondanks dat ik echt nog wel eens in de knoop zit met mezelf, voelt het als een warm bad als ik thuis kom bij jou. De nieuwe rollen die we inmiddels gekregen hebben, vervagen. Dan word ik gewoon weer kind. Dan zorg je voor koekjes en thee. We kletsen, filosoferen, je geeft adviezen , we lachen en genieten.

Ik ben trots dat ik zo’n mooie mama als voorbeeld heb.

Dank je wel ,een fijne Moederdag!

Een gedachte over “Lieve mama.

Geef een reactie

