Het geluk van Roos, 9 jaar.

IMG-20170412-WA0006

Elke dag leer ik op school weer honderdduizend dingen.

Maar nooit krijg ik eens onderwijs in lachen en in zingen.

Geschiedenis en tekenen, handvaardigheid en sport.

Maar hoe je vrolijk op moet staan schrijft niemand op het bord.

Ik weet hoe ik moet rekenen en foutloos zinnen schrijven.

Maar dat geeft geen garantie dat ik altijd blij zal blijven.

En als ik op de blinde kaart haast alle steden ken,

dan wil dat nog niet zeggen dat ik straks gelukkig ben.

Als ik naar grote mensen kijk raak ik geïrriteerd.

Ze hebben op hun eigen school geen malle moer geleerd.

Het kunnen dan wel knappe en geleerde koppen zijn,

maar heb je daar wat aan wanneer je bol staat van chagrijn.

Van mij mogen ze vrolijk zijn als vak verplicht gaan stellen.

Dan ben je beter af dan als je goed tot tien kunt tellen.

Ik wil een tien voor aardig zijn en lol op mijn rapport,

dan weet ik zeker dat ik later heel gelukkig word.

1.Wat is geluk?

Als je iets wint .

2.Hoe weet je dat je gelukkig bent?

Dat voel je van binnen.

3.Kun je weten wat er in andere harten gebeurt?

Nee.

4.Is het makkelijk om gelukkig te zijn?

Ja.

5.Is jouw geluk minder belangrijk dan het geluk van andere kinderen of mensen?

Soms wel, als een ander kindje minder heeft.

6.Heb je veel dingen nodig om gelukkig te zijn?

Ja, grapjes, leuke dingen, lieve mensen.

7.Waar droom je van?

Dat ik een toverstaf heb waar ik alles mee kan toveren.

8.Maakt geld gelukkig?

Nee niet echt.

9.Heb je andere nodig om gelukkig te zijn?

Ja.

10.Hou je van jezelf?

Ja .

11.Hoe maak jij andere gelukkig?

Door met ze te spelen.

12.Waarom ben je soms ongelukkig?

Als ik niet mee mag doen met anderen.

13.Waarom moet jij soms heel hard lachen?

Als iemand raar doet/ grapjes maakt.


Wil jij het geluk van jouw kind ook terug lezen op Vier elk klavertje? Neem dan contact op via het formulier.


 

Blockquote: Kinderen voor kinderen
Een gedachte over “Het geluk van Roos, 9 jaar.

Geef een reactie

