Hoera , Pippi & ik zijn jarig vandaag.

658b107a4324b3fe4bd61341e53d3cf41

Hiep hiep hoeraaaaaa.

Vandaag ben ik jarig.

Ik ga het niet uitgebreid vieren, mede ook doordat het gewoon niet in de agenda past en omdat ik het dit jaar simpelweg niet wil. Eigenlijk een heel gewone dag met vroeg op, school en werk. Ik ben al super verwend en voel me ook echt jarig. Morgen gezellig eten met ouders en schoonouders en daar laat ik het lekker bij voor dit jaar.  Maar ik ben natuurlijk niet de enige die geboren is op 4 mei.

Inger Nilsson- Pippi Langkous.

Op 4 mei 1959 wordt namelijk Inger Nilsson geboren. Haar naam en faam is onlosmakelijk verbonden met mijn jeugdheld Pippi Langkous, de schelmcreatie van Astrid Lindgren. Zij speelde de rol gedurende vier jaar: vanaf haar negende in een televisieserie (1969-1973) en in een aantal films.

Wees Pippi, niet Annika.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

Pippi Langkous wie kent haar niet. Pippi het vrijgevochten en levenslustige meisje met stijf staande oranje vlechten, twee verschillende kleuren kousen en haar te iets te grote schoenen. Ze woont in villa Kakelbont samen met haar aapje meneer Nillson en haar paard Witje. Pippi heeft geen moeder meer en haar vader is koning van het eilandje Taka-Tukaland ergens ver weg.
Pippi is eigenwijs, eigenzinnig, vrijgevochten, beresterk, ongemanierd, brutaal, tegendraads, ze heeft lak aan autoriteit, is rijk, goudeerlijk, creatief en ze durft echt alles. Haar twee beste vrienden waarmee ze alles deelt zijn de ietwat suffige Tommy en Annika waar ze ook de gekste avonturen mee beleefd.

Ondanks dat Pippi een fictief persoon is, is ze voor mij en vele met mij een jeugdheld en zit ze barstensvol levenswijsheid, waar wij, of ja tenminste ik toch zeker nog wat van kunnen leren. In deze ben ik toch meer de Annika van het geheel. Buiten de lijntjes kleur zoals Pippi dit doet is niet zo aan mij besteed en in plaats van lak aan autoriteit hou ik mij meer vast aan de wetten en regeltjes. Brutaal, ongemanierd en tegendraad zijn ook woorden die ik niet gelijk met mijzelf associeer. Al ben ik soms wel een tikkeltje eigenwijs en kan ik mij wel vinden in het creatieve,net zoals het eerlijk zijn. Pippi zit vol zelfvertrouwen, lef en ze durft anders te zijn. Ze is beresterk en nergens bang voor. Bij mij is wat meer zelfvertrouwen en lef wel welkom.

Buiten dit zijn er nog tal van onbeperkte levenswijsheden die wij van Pippi kunnen leren:

Denk ik oplossingen niet in problemen.
Vrijheid blijheid.
Maak je fantasieën waar.
Oordeel en veroordeel niet.
Zorg goed voor je vrienden en voor je zelf.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Richt de wereld in naar je eigen zin en niet geheel onbelangrijk.
Je mag zijn wie je bent ondanks hoe je eruit ziet en wie je bent.

Af en toe wat meer de Pippi in mij opzoeken en de wijsheden in pact nemen kan natuurlijk geen kwaad.  Je bent tenslotte nooit te oud om iets te leren.

 

 

11 gedachten over “Hoera , Pippi & ik zijn jarig vandaag.

  1. Gefeliciteerd en ja ze had een mooie wijsheid die toen eigenlijk verloren ging omdat niemand het begreep. Ook was ze tegen geweld en pijn naar andere toe.
    Waar is de tijd gebleven.
    Maar nee stilstaan niet en al zeker niet met een nieuw jaartje dat voor je komt te liggen. Daar moet je blijven van genieten.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

