Restless Legs Syndrome. RLS

 

RLS1

Een leger beestjes dat door mijn benen loopt. Het lijkt wel een mierenhoop.

Zo omschrijf ik het gevoel. Achteraf gezien had ik er als kind al last van, maar na mijn zwangerschap is het verergert. Het Restless Legs Syndrome (RLS): onrustige benen met een prikkelend gevoel en onweerstaanbare drang om ze te bewegen. Ik heb moeite met stilzitten, ’s Nachts schop ik de dekens los en ik sta vaak naast mijn bed. Ik kan er niet door slapen en mijn man dus vaak ook niet. Die mieren beginnen in mijn enkels en lopen zo door naar mijn knieën. Soms zijn ze verdwaald en lopen ze van mijn polsen naar mijn ellebogen. Gek word ik er soms van en het komt mijn humeur ook niet ten goede.

Irritant gekriebel en onrustig gevoel.

Alcohol en intensieve lichaamsbeweging vóór het slapen verergeren de klachten, soms wil ik mijn benen bont en blauw knijpen om het zeurende, prikkelende, verhitte gevoel te stoppen. Alles probeerde ik: koud afspoelen, besproeien met een plantenspuit, natte handdoek erom, menthol houdende beencrème. Deze grepen gaven even verlichting, maar een paar tellen later was het irritante gekriebel weer terug. Vooral nu, de nachten worden warmer, en daarmee de mieren vaker wakker in de avond en de nacht.

Slapeloze nachten.

De klachten zijn verschillend en de ene keer heftiger en frequenter dan de andere keer. De onrust in mijn benen begint vaak in avond op de bank al. Ik kan niet meer stil zitten en moet dan vooral mijn enkels draaien. In bed maak ik onwillekeurige schopbewegingen. Ook overdag steekt het de kop op. Op mijn werk loop ik dan zo vaak mogelijk naar de wc of loop ik naar de koffieautomaat. Het maakt me vaak boos en machteloos, en het ergste is: niemand snapt het echt, niemand heeft er voorstelling bij. De mensen om me heen reageren soms lacherig. Hoezo mieren in je benen?

Geen aanstellerij.

2 Jaar terug stapte ik ten einde raad naar de huisarts. Mijn moeder en mijn oma kennen dit gevoel maar al te goed en de dokter noemde dus het Restless Legs Syndrome. Ik las de symptomen door op het internet en wist meteen: dit is zo herkenbaar. Wat een opluchting: het was geen inbeelding, maar een neurologische aandoening, veroorzaakt door een ontbrekend stofje in de hersenen. Er bestaat medicatie om klachten te verlichten, al moet je zelf goed uitzoeken wat voor jou werkt.

Bijwerkingen.

Ik kreeg medicatie voor de ziekte van Parkinson, een heel heftig middel, waar de huisarts zelf ook niet van gecharmeerd was, maar we moesten toch wat. Het middel hielp tegen het gekriebel, maar de bijwerkingen bleken heftig. Ik was overdag niet vooruit te branden en sliep ‘s nachts soms helemaal niet meer. Dit heb ik een maand volgehouden voordat ik weer naar de huisarts ging. Ik heb er onmiddellijk mee moeten stoppen. Ik ben daarna magnesium gaan slikken, maar ook dit hielp niet. Nu heb ik een stuk zeep aan het voeteneinde van het bed , onder de onderlakens liggen, dat geeft hoe raar ook, soms wel verlichting, maar die mieren trappen daar ook niet helemaal in. Het is er wel minder door.

Geldt dus: ermee leven. Moe en vermoeid zijn na zo’n nacht en hopen dat de volgende nacht beter gaat.

Waarom deze blog op vier elk klavertje?

Nu zal je je af vragen wat dit met het vieren van elk klavertje en het leven vieren te maken heeft. Als ik om me heen kijk, naar de mensen om me heen, vraag ik me wel eens af hoeveel eens mens dragen kan aan pijn en ellende qua gezondheid. Mensen dichtbij , maar ook verder weg. Als ik daaraan denk, dan valt dit eigenlijk soms in het niet.  Nu weet ik dat iedereen andere en op zijn eigen manieren om gaat met ziekte en verwerken van problemen, maar ik vind in dit geval dat ik in mijn handen mag klappen en van geluk mag spreken dat het “maar” RLS is.Ik bedoel, ik raak er niet afhankelijk van en ga er ook niet dood aan.

Meer weten over Restless Legs?

Stichting Restless Legs: www.stichting-restless-legs.org
Nederlandse Vereniging voor Neurologie: http://www.neurologie.nl/publiek/patientenvoorlichting/restless-legs-syndrome-rls
Info over nachtelijke spierkramp: www.nachtelijkespierkramp.nl

 

 

70 gedachten over “Restless Legs Syndrome. RLS

    1. Hallo, ik ben een man, ca 100 kg, 66 herfsten en heb nu 4 jaar lang perifere neuropathie. Dat gaat o.a. gepaard met het lopende beestjes gevoel en uiterst pijnlijke nachtelijke krampen in mijn kuiten. Ik heb werkelijk alles geprobeer, maar zonder resultaat. Een bevriende neuroloog / chef-artzt uit Salzburg raadde mij aan om gewone morfine met vertraagde afgifte te nemen. Ik begon met 5 Mg en heb net zo lang geëxperimenteerd met doses tot ik een leefbare balans had gevonden. De hoeveelheid zal p.p. verschillen, maar ik ben uiterst tevreden met 60 Mg ’s morgens en hetzelfde ’s avonds. Krampen en brandgevoel zijn grotendeels weg en mijn leven is vele malen aangenamer geworden. Hogere doses werken niet beter en lagere geeft bij het lopen weer dat pijnlijke gevoel : Mijn voeten slapen…Zelf proberen, het duurde bij mij enkele weken voordat ik resultaat had.
      Franz

      Liked by 1 persoon

      1. Al vele jaren last van net als mijn vader ook had. Ik gebruik Inhibin, te koop bij de apotheek. Sommigen zeggen dat het een placebo is maar dat kan me niet schelen als het maar helpt. Ik heb periodes nergens last van en ineens is het er weer. Zodra ik het voel neem ik 1 tablet en kan ik na een half uurtje gewoon gaan slapen. Dan heb ik het soms dagen achter elkaar en neem ik dagelijks een tabletje en dan is het soms weer een maand weg. Ik weet niet of Inhibin voor iedereen werkt, voor mij wel.
        Al is er maar 1 iemand die er wat aan heeft is het al fijn. RLS is verschrikkelijk.
        Groet Patty

        Liked by 1 persoon

      2. Hallo Patty,
        Hier nog een paar links,
        http://www.heilpraxisnet.de/symptome/fusohlenschmerzen.htmlhttp://www.fpnotebook.com/ortho/Sx/NctrnlLgCrmp.htm https://de.wikipedia.org/wiki/Stiff-man-Syndrom
        Naar aanleiding van een gesprek met mijn apotheker kreeg ik het advies zalf te gebruiken. Het is op dokters recept en helpt prima tegen tintelende voeten, op je benen weet ik het niet.
        De zalf heet CAPSAICINE CREME
        Onderstaande klachten zijn bij mij aanwezig met de perifere neuropathie.
        Veranderd gevoel aan de voeten
        Tintelend of prikkelend gevoel in de tenen
        Onhandigheid van de hand
        Spieren worden dunner
        Tintelend of prikkelend gevoel in de voeten
        Zich zwak voelen
        Geen of minder gevoel in de tenen
        Tintelend of prikkelend gevoel in de vingers
        Geen of minder gevoel aan de voet
        Pijn in de vingers
        Brandend gevoel in de tenen
        Pijn aan de vingertoppen
        Tintelend of prikkelend gevoel in de handen
        Geen of minder gevoel in de vingers
        Spierkrampen voeten
        Hevige spierkrampen onderbenen
        Brandend gevoel in de vinger(s)
        Tintelend of prikkelend gevoel in de neus
        Tintelend of prikkelend gevoel in de oren
        Onscherp zien met één oog
        Brandend gevoel ogen
        Ik hoop dat je er wat aan hebt,
        Groet,
        Franz

        Liked by 1 persoon

  1. Je moet dit wel lange tijd innemen om mss resultaat te voelen.
    Maar als je het al geprobeerd hebt dan is dit hulpmiddel ook niet het helpende.
    Wat je misschien ook eens kan proberen is dagelijks je benen masseren.
    Want nu zal je een medicatie gehad hebben met Dopamine.

    Aum Shanthi

    Like

      1. Nu weet ik niet of dit gaat helpen.
        Omdat het eigenlijk voor dit goed is:
        Verbetert de bloedstroom in de hersenen en de rest van het lichaam.
        Vermindert het ontstaan van ontstekingen.
        Werkt als een antioxidant (zoals vitamine E) om celbeschadiging tegen te gaan.
        Verbetert het geheugen bij mensen met geheugenproblemen.
        En heeft eigenlijk niet veel te maken met u probleem spijtig genoeg.
        Misschien en dan ben ik uitgeteld dat je dit eens kan proberen Restulex.
        Is ook een natuurlijk product

        Aum Shanthi

        Like

      2. Ik heb ook restless legs en dezelfde problemen gehad jaren lang.
        Sinds 5 jaar gebruik ik pramipexol elke dag rond het avond eten een klein tabletje en dat helpt. Geen slapeloze nachten meer.

        Liked by 1 persoon

    1. Heb al zoveel overlegd, maar er is gewoon niks waar ik echt 100 % geholpen mee ben…of iets waar het bij mij minder mee wordt. Vul jij de kalium en natrium tekort aan?

      Like

      1. Werjt het wel?
        Laatste x was alles in orde met mijn bloed…merk dat als het warmer wordt ik er meer last van krijg

        Like

  2. nou ja werkt het kan ik niet met 100 % zeggen omdat mijn bloedwaardes zodanig slecht zijn dat het niet alleen het kalium is 😉 en als alles in orde was met je bloed staat je kalium waarde ook goed dus dan heb je geen extra kalium nodig! zou toch nog even goed in gesprek gaan met je arts want er moet wel een oorzaak voor zijn natuurlijk 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Zeker wel een oorzaak…Dat stofje in de hersenen…ik blijf van alles proberen, liever heb ik geen troep in mijn lijf meer zoals de medicatie voor parkinson. Daar werd ik echt ellendig van. Misschien eens iets met paardekastanjes ofzo…
      Lig je er veel wakker van ook?

      Liked by 1 persoon

  3. Hi, een heel vervelend Syndroom! ! Wat kan verlichten is oud ijzer onder je bed wat het magnetisch veld versterkt. Ook kan je denken aan Peaplex pillen, een natuurproduct. Na 2 maanden weet je of dat helpt. Het is niet goedkoop en je moet die met het opt keurmerk hebben. Ook Nikken, de grijze, sokken in bed kunnen werken maar ik weet niet of die nog te koop zijn. Misschien via marktplaats. Sterkte! Madeleine

    Liked by 1 persoon

  4. Heb je al eens geprobeerd te stoppen met koffie en suikerinname te verminderen? Sinds ik geen koffie meer drink en geen thee meer na 20.00 uur is het echt stukken minder..

    Liked by 1 persoon

  5. Hoi Janine, bij mij werken B12 injecties. Elke 2 weken. Als de injectie uit begint te werken, merk ik dat meteen. De B12 waarde in mijn bloed was bij aanvang niet schrikbarend laag. Maar hoge B12 schijnt niet erg te zijn. Overigens werkten de injecties bij mij pas na 6 maanden. Maar na 10 jaar heb ik er nog steeds baat bij. Succes en sterkte. Liefs, Susan

    Liked by 1 persoon

      1. Hier in nederland wordt al snel geezegd dat je b12 in orde is. Ik zou je aanraden eens goed in te lezen. Ik krijg 2 injecties per week en heel veel baat bij!

        Liked by 1 persoon

  6. Niks vervelender dan allemaal goede tips maar wie weet helpt het je. Tabletten kan je zo halen bij de apotheek. zonder recept Ik heb het even opgezocht de vitb12 tabletten moeten methylcobalamine bevatten ipv cyanocobalamine., die neemt het lichaam goed op. merk Lambert o.a. verkoopt de goede van 1000ug.
    Heel veel sterkte hoop dat je er ooit van af komt. Het is slopend 😦

    Liked by 1 persoon

    1. Zeker, alle tips zijn welkom en vind het ook zo fijn dat er zoveel herkenning ook. Ik ga alle tips noteren en ga gewoon proberen/overleggen met arts. Wie weet zit de gouden tip ertussen

      Like

  7. 🌺
    Top zo’n blog Janine, de (h)erkenning is al fijn en wie weet vind ik hier ook tips. Thanks !
    De vorm van RL die ik heb is wel wat anders, geen mieren of gekriebel.
    Ik heb vrijwel continu het gevoel dat onder de huid van mijn beide bovenbenen alle inhoud van het hele bovenbeen wordt samengeperst. En op slechte dagen ook in mijn onderbenen en bovenarmen. Geen pijn of gekriebel, maar een constante druk die irriteert/vermoeid en vooral bij mijn benen onrust (dwang tot bewegen) veroorzaakt.
    Zolang ik in beweging ben geen vuiltje aan de lucht, maar om andere gezondheidsredenen moet ik veel rusten en tsja… dan begint het gedonder.
    Vroeger als kind had ik al af en toe “groei in mijn benen” en daar lijkt het wel op.
    Jaren geleden begon het weer met last van mijn benen voor het slapen gaan (vooral na een fysiek actieve dag), eerst een aantal x per week en toen dagelijks. Ik kreeg Pramipexol voorgeschreven en slikte dat een half uur voor het slapengaan en dat hielp goed.
    Maar na verloop van tijd was dat ene tabletje niet meer voldoende. Ik kreeg dagelijks last van RL en voelde het ook in mijn onderbenen en bovenarmen. Toen ben ik deze medicatie 2x/dag gaan gebruiken. Wat ook lange tijd goed hielp. Als ik een tablet vergat merkte ik dat gelijk en zodra ik dan een tabletje innam was het na een minuut of 15 over.
    Uiteindelijk waren de 2 tabletten ook niet meer voldoende en begon ik steeds meer het idee te krijgen dat het mss geen RL was maar iets met mijn bloedvaten (een hersenbloeding+maagbloeding een paar jaar geleden versterkte dat gevoel). Dus heb ik alles maar weer eens uitgebreid laten onderzoeken. Gelukkig/helaas (het is maar net vanuit welk oogpunt je het beschouwd) bleek alles in orde te zijn. Het advies van de neuroloog (om de 2 tabletten Pramipexol op 2 vaste tijden te gaan slikken) ga ik nu uitproberen. Ik hoop dat dat gaat helpen, maar hoewel ik van nature een positivo ben, heb ik daar een hard hoofd in.
    Ik schrijf dit in de hoop dat wellicht anderen wel baat hebben bij dit medicijn. En ik hoop natuurlijk ook dat dit of een van de vele andere tips, jouw rust in je benen zal brengen.
    Heel veel sterkte voor jou en alle andere “Wiebelbenen”
    Groetjes,
    🌺 Liza 🌺

    Liked by 1 persoon

    1. Ik merk vooral dat iedereen veel herkenning vind bij elkaar maar allemaal andere ervaringen met medicatie en artsen.
      Ik ga binnenkort eens zitten en zoveel mogelijk van de tips enzo noteren en naar de dokter. Mijn verhaal wordt mede door jou/julllie vervolgd. Hoop dat jij ook snel lekker zal slapen.

      Like

      1. Dank voor je reactie Janine 🙂

        Gelukkig heb ik geen problemen met inslapen omdat ik van tevoren een Pramipexol neem. Lekker slapen zie ik niet zo gauw gebeuren, maar dat heeft weer andere oorzaken.

        ’s Nachts dus geen last van RLS maar overdag/’s avonds heb ik er dagelijks last van, en dat wordt steeds meer (qua periodes van last) met name in mijn bovenbenen. Zoals op dit moment. Het helpt een beetje door mijn benen veel te wiebelen maar soms is dat ook niet voldoende en moet ik even gaan lopen. De dosis van 2 Prami blijkt dus inmiddels absoluut niet meer te voldoen, maar wil niet nog meer gaan slikken.

        Ik ga jouw verhaal dus zeker volgen in de hoop dat er mss een goede oplossing naar boven komt drijven 🙂

        Fijne dag !!

        Like

  8. Hallo Janine,
    Heel herkenbaar, heb er ook sinds mijn 20e last van gehad tot voor een jaar geleden. Ik ben nu 64 jaar. Vorig jaar kwam ik er achter, dat ik slaapapneu had. Sinds ik nu met een masker slaap heb ik nog maar zelden last en dan ook nog maar heel licht. Misschien een idee, om je daar op te laten testen? In ieder geval sterkte ermee.

    Liked by 1 persoon

  9. Hi Janine,
    Ik heb het ook. In de ergste vorm bovendien.
    Helaas kan ik geen mailadres van je vinden. Stuur me even een berichtje, dan kan ik je een iets doorsturen wat helpt. Ik heb er 10 jaar over gedaan om mijn neuroloog in te laten zien wat het juiste middel is. Inmiddels zijn we het met elkaar eens, want een slaaponderzoek bewees mijn ‘gelijk’.

    Liked by 1 persoon

  10. Janine,
    Lees het boek eens van dr. Gabor Lenkei: Censuur, wat u niet mag weten over uw gezondheid. Hier kom je erachter dat de meeste “aandoeningen/ziektes” een gebrek zijn van……, dit is een eye-opener voor iedereen. Het boek kost nog geen €15

    Liked by 1 persoon

  11. Hoi Janine, ik ben nu 54 jaar en heb echt al jaren last van RLS. Ik merk dat het na het drinken van alcohol in de avond wel erger wordt.
    Sinds een jaar slik ik nu Pramipexol (mensen met Parkinson krijgen dit ook), maar bij mij werkt het erg goed voor de nacht. Steeds vaker heb ik ook overdag last van die vervelende benen!! Maar overdag kan ik deze medicijnen niet nemen, omdat ik er erg slaperig van wordt. Al mijn vrienden weten wat ik heb en vinden het gelukkig niet meer raar, dat ik tijdens het eten (zelfs in een restaurant) even ga staan om mn benen te bewegen. Het is zo vreselijk irritant: in de auto, in de bios, in het theater, in het restaurant. Overal heb ik er met name ’s avonds last van. Ook magneet onder bed, zeep op voeteneind, magnesium, strakke trainingsbroek tijdens slapen…..alles hielp maar even. Ik wens je heel veel sterkte…..groetjes, Helen

    Liked by 1 persoon

  12. Wat in mij op komt is ook b12 tekort. Vele mensen hebben last van hun armen benen en voeten en beschrijven het alsof er mieren onder hun huid lopen. Artsen zeggen idd snel dat het goed is. Vraag je waardes op, en alles onder de 250 kan een tekort zijn. Erboven kan ook maar is minder waarschijnlijk. Je kan iig aanvullende testen doen; mma en homocysteine. (Dan is het wel van belang om geen multivitamine of b12 te hebben genomen ivm valse waardes)

    Na het testen, zou je eens een tijd lang 2 x pwk b12 injecties kunnen nemen om te kijken of het je klachten vermindert. (Kan eerst erger worden, dat betekent dat je een tekort had en je lichaam de afvalstoffen aan het afvoeren is/cellen herstellen) Mocht dit het zijn, dan kan het herstel lang duren en behandeling is levenslang als de oorzaak niet wordt weggenomen. Ik zelf heb 1xpwk een injectie hydrocobolamine.

    Wat ik net heb gekocht voor mezelf: Metarelax , daar zitten allemaal goede dingen in voor ontspanning; diverse vit b, magnesium, vit d, en taurine. Goede combinatie. (Pas nemen na b12 testen anders is de waarde niet zuiver te bepalen)

    Het kan uiteraard ook wat anders zijn, maar mocht het b12 zijn dan is de behandeling redelijk simpel.
    Succes!

    Liked by 1 persoon

  13. lieve Janine

    Ik heb geïnteresseerd jouw artikel gelezen en ja het is enorm herkenbaar. Momenteel, ik klop het meteen af “on wood”, zijn de klachten van RLS al langer verdwenen, Soms voel ik nog een lichte prikkeling en dat veroorzaakt inderdaad meteen een paniekreactie bij mij. Want Janine, zo erg als jij het hebt, zo erg heb ik het dus ook gehad.

    Inderdaad om gek van te worden! Zo irritant. Irritant en een vorm van “pijnlijk”. Mijn huisarts wou toen ook inderdaad dat middel tegen Parkinson geven. Dat vond ik zo negatief (ik was een tientallen jaren jonger). Door die weerstand opperde mijn arts een voedingsadvies. Ik kwam “….” tekort. Welke stof mijn arts toen noemde dat ben ik vergeten. Maar het voedingsadvies was: tomaat, banaan en/of abrikoos. In deze drie genoemde vruchten zit de stof die ik tekort zou komen. Ik vond het het proberen waard en ja, mijn klachten zijn over.

    Ik schreef, soms voel ik het lichtjes, wat dat die paniekreactie uitlokt. En inderdaad dan heb ik langere tijd geen tomaat, banaan of abrikoos gegeten. Trouw ren ik dan naar de winkel en koop deze natuurlijke medicatie. De klachten verdwijnen dan ook spontaan. Voor mij het bewijs dat ik die stof dus tekort kom.

    Ik hoop dat het jou ook zal helpen en anders wel de andere lezers van dit blog.

    Succes wens ik allen en een goede genezing van de RLS

    Jeannet

    Liked by 1 persoon

    1. WoW, bedankt voor uw reactie. Ik ga binnenkort echt weer naar de dokter. Ik lees nu zoveel en zoveel tips. Mocht ik geweest zijn, komt er ook een nieuw artikel hier! Vind het reuze interessant om allemaal te lezen. Ik eet iedere dag tomaat, maar geen banaan en abrikoos. Maar makkelijk het proberen waard. Bedankt voor het delen.

      Like

  14. Hallo,
    Mijn vriend heeft ook jaren de Parkinson medicatie geslikt en is inmiddels over gestapt op de neupro pleisters. Helaas verminderen de symptomen niet, maar de bijwerkingen zijn minder dan met de Parkinson medicatie.
    Hopelijk vind je de voor jou beste medicatie.
    Groeten,
    Evita

    Liked by 1 persoon

  15. Hallo, ik weet er over mee te praten, al vanaf mijn 12de rls. Lag soms nachts te huilen van vermoeiheid. Ben nu 53, en sinds 4 jaar inderdaad het medicijn Praminexol. Bij mij helpt het heel erg goed. Heb ook geen last van bijwerkingen. Maar neem ook maar 1 pilletje om 19.30 en 1 rond 23.00 uur. Ik slaap weer. Overdag neem ik ze niet. Er zijn zelfs dagen dat ik er maar 1 in neem rond 22.00 uur. Het is echt het enige medicijn wat werkt. Probeer het anders eens op een half pilletje alleen voor de nacht. Om mee te beginnen. Kan je lichaam wennen aan het medicijn. Advies van de dokter. Bij mij werkte het perfect. Hopelijk voor jou en voor alle andere mede rls slachtoffers, komt er snel een goed en minder slechte oplossing, en kunnen we weer genieten zonder onze mieren.

    Liked by 1 persoon

  16. Al vele jaren last van net als mijn vader ook had. Ik gebruik Inhibin, te koop bij de apotheek. Sommigen zeggen dat het een placebo is maar dat kan me niet schelen als het maar helpt. Ik heb periodes nergens last van en ineens is het er weer. Zodra ik het voel neem ik 1 tablet en kan ik na een half uurtje gewoon gaan slapen. Dan heb ik het soms dagen achter elkaar en neem ik dagelijks een tabletje en dan is het soms weer een maand weg. Ik weet niet of Inhibin voor iedereen werkt, voor mij wel.
    Al is er maar 1 iemand die er wat aan heeft is het al fijn. RLS is verschrikkelijk.
    Groet Patty

    Liked by 1 persoon

  17. Hoi Janine,
    Al vanaf mijn kindertijd had ik last van rusteloze benen. Ook vanalles geprobeerd. Wat voor mij echt heel goed werkt is de chi machine. Een apparaat waar je je enkel in legt, en terwijl je lekker ligt wordt je compleet door elkaar geschud… Heel goed voor rugklachten maar dus ook voor doorbloeding en energieverdeling in je onderlijf en benen. Sinds ik dit apparaat heb en lekker stretch met yoga heb ik nauwelijks nog last. De klachten zijn verminderd van iedere dag naar nog slechts eens per maand.
    Groetjes
    Bas

    Liked by 1 persoon

    1. Hallo Bas.
      Wat fijn dat je iets gevonden hebt dat werkt. Ik had vannacht weer een vreselijke nacht.
      Ben nu met beengel begonnen.
      Nog maar pas dus nog geen effect nu.
      Ik ga binnenkort eens zitten met alle tips die ik binnen heb gekregen hier en op vrouw.nl
      Dus er komt een nieuwe blog en jouw tip neem ik daar zeker in mee als je het goed vind.

      Like

    1. Hoi Else , er zijn inderdaad meer alternatieve producten die werken. Er zijn echter ook bedrijven die over de nek van onze ellende veel geld willen verdienen, en dat is heel erg jammer.(de RLS sokken, een grote dure aanfluiting, ik heb ze zelf geprobeerd)
      Mijn release417 werkt bij 80% van de mensen, daar ben ik gewoon heel eerlijk in en als de release niet werkt dan baal ik een beetje. Maar dan wordt ik gelukkig gesteund door de mensen waar hij wel bij werkt.
      Kijk maar eens op de site:
      http://www.release417.com
      Groet René

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

