Wat je zaait, zal je oogsten.

plant-1798146_1920

In de opvoeding van je kind, laat je je leiden door je eigen overtuigingen, wat geef jij je kind mee voor de toekomst, wat geef jij je kind mee op weg naar zelfstandigheid en volwassenheid. En natuurlijk naar een gelukkig leven.

Je zaait op deze manier al je overtuigen in je opvoeding, je geeft ze water, en onderhoudt ze door er voor te zorgen en er al je liefde in te stoppen en je wied zorgvuldig opkomend onkruid die zich soms toch laten zien, hoezeer je ook je best doet. Je hoopt dat ze zullen uitbloeien tot prachtige unieke bloemen en zullen uitgroeien tot een sterke planten, die hun eigen weg volgen en onderweg hun eigen overtuigingen vinden, waardoor ze nog sterker, mooier en unieker worden.

Ik ben enorm trots, al het water geven, alle liefde en verzorging heeft een prachtige bijzondere bloem/kind gebracht. En soms moet je ook vechten voor je eigen overtuigingen en moet je ze ook verdedigen tegen over de maatschappij. Want niet iedereen zal het ermee eens zijn, mensen zullen anders denken dat jij, opvoeden met andere overtuigingen. Ze willen je vertellen en uitleggen hoe het volgens hen “moet” en willen jou op hun manier daarmee helpen. Dat is goed, want daaruit kan je meenemen wat je mee wil nemen, maar als dat niks is , neem je niks mee, Dan past het niet in jouw overtuigingen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: wees gewoon trots op je overtuigingen en trots op de manier waarop jij je kind laat groeien en bloeien naar volwassenheid.

Ik ben trots! Mijn dochter heeft vriendinnen is alle maten en kleuren en zegt ook dat ze allemaal gelijk zijn. De juf verteld ons dat ze zo vriendelijk is tegen iedereen en enorm sociaal is. Mijn dochter heeft eigenwaarde en ze weet dat ook zij er mag zijn. Ze is niet heel zelfverzekerd , maar dat is de bescheidenheid die zij draagt. Dat zou ik soms nog wel anders willen zien…bescheiden met zelfverzekerdheid. Ik ben trots! Trots op wie zij is en trots dat ik dat samen met mijn man en natuurlijk met haarzelf , heb kunnen bereiken. Nu al. Ze is pas 9 en staat nog aan de start van haar pad. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij samen vol trots haar pad zullen gaan volgen.  Ik ben trots op mijzelf als moeder en op ons als gezin omdat we onszelf kunnen zijn en altijd gestaan hebben voor onze overtuigingen en dat altijd zullen blijven doen.

Want wat je zaait, zal je oogsten.

 

In bijna alle wereldgodsdiensten wordt verband gelegd tussen wat je denkt en doet en wat je zelf op je levenspad tegenkomt. Als je eerlijk bent, zal je vertrouwd worden, als je goed bent, zal je goedheid terug ontvangen. Als je doorzet zal je resultaten boeken.

( http://www.horstconsult.nl)

Een gedachte over “Wat je zaait, zal je oogsten.

  1. Maar op een moment moet je vleugels durven bij elkaar vouwen. Zodat ook een kind de wereld kan leren met vallen en opstaan.
    Maar zoals je schrijft een goede fundering is het begin van een goed gebouw.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

