Genoeg slapen is zo simpel nog niet.

 

sleep-1672945_1920

Elke nacht genoeg slapen kan nog best een uitdaging zijn, met school, werk, sociaal leven, sporten etc. Veel mensen slapen eigenlijk te weinig (minder dan zeven uur) en dat heeft dan weer effect op je concentratie, gezondheid en energie. Het ‘schoonheidsslaapje’ is dan ook geen fabeltje, je lichaam heeft genoeg slaap nodig om goed te kunnen functioneren.

Vaak wil ik inderdaad wel op tijd naar bed en gaan slapen, maar dan kan ik of mijn boek niet wegleggen, of mijn aandacht wordt getrokken naar iets op televisie wat ik eigenlijk wel heel graag af wil kijken, ik kom laat thuis van sporten of ik kan gewoon niet slapen.

Ik ben namelijk heel goed in piekeren, dat heb ik al eens verteld in mijn blog vandaag is Mindfull. Ik had afgelopen zondag op maandag ook weer zo’n nacht. Ik was moe en rozig van het fijne zonnetje en de hele dag buiten zijn, ik dacht dat ik wel lekker zou kunnen slapen, maar het moment dat mijn hoofd mijn kussen aanraakte , was ook het moment waarop er weer allerlei gedachtekronkels mijn hoofd binnen slopen en ik dus niet kon slapen. Ik ben te druk, te onrustig en veel te chaotisch in mijn hoofd. Ik ga piekeren en denken hoe ik bepaalde zaken op kan lossen of moet aanpakken. Ik kan niet lekker liggen, lig te draaien en te keren en ga me ergeren aan alle geluiden die ik hoor, zo ook het lieve( lees irritante) zachte gesnurk van manlief, wat op  zulke momenten binnenkomt als het geluid van een houtzagerij. Uit eindelijk val ik dan wel in een onrustige slaap, waardoor ik een paar uur later gebroken wakker wordt door mijn wekker die op dat moment klinkt als een luchtalarm.

En weet je? Vaak is het dan zo dat er dan ineens een idee in mijn gedachte komt, wat zomaar weleens DE oplossing kan zijn van hetgeen waar ik een paar uur geleden nog van wakker lag. Dus “er een nachtje over slapen” is zo gek nog niet. Alleen is het dan zo jammer dat het slapen dan zo lang op zicht moet laten wachten.

Ik ben vaak ook geen ochtendmens, je kan mij maar het beste het eerste uur met rust laten , niet te ingewikkelde vragen stellen, beter hou je trouwens helemaal je mond tegen mij dicht, maar goed, ik heb een gezin waarin man en dochter enorm van praten houden in de ochtend, en ik dus ergens gedwongen word om te luisteren en iets terug te mompelen. Dus hup, schouders naar achter, hoofd met slaapkreukels in de plooi trekken, borst naar voren, even diep ademhalen ( een stuk of 10 keer) en aan de dag beginnen.

Maar als ik een nacht goed geslapen heb stap ik toch een stuk opgewekter mijn bed uit ’s ochtends. Dit heeft te maken met de slaapcyclussen die je ’s nachts doorloopt. De gemiddelde slaapcyclus duurt 90 minuten. Hoe meer je er doorloopt, hoe uitgeruster je wakker wordt.

Een leuke website om te berekenen hoe laat je het beste kan gaan slapen is: Sleepyti.me.

Een voorbeeld: Mijn wekker gaat ’s ochtends om 06:50 uur. Ik kan dan het beste om 21.50 uur of om 23.20 uur gaan slapen. Hierdoor onderbreek ik geen slaapcyclus als mijn wekker gaat. Tenzij ik natuurlijk weer ergens wakker van word en gelijk weer ga piekeren, malen en draaien. Dan kunnen we over een paar uur onze lol weer op met mij.

Hoeveel uur per nacht slaap jij gemiddeld per nacht?

6 gedachten over “Genoeg slapen is zo simpel nog niet.

  1. Uren slaap hangt zuiver af van de persoon zelf. Er zijn er die met 4uur slaap opgewekt wakker worden er zijn er die 12uur slaap nodig hebben.
    Wat ik wel uit je tekst haal is dat je niet altijd rustig je bed ingaat en over veel zit te piekeren juist op dat moment dat je moet gaan slapen. Misschien eens proberen van voor je gaat slapen iets op papier neer te zetten.

    Ik zelf kom goed uit mijn bed als ik 6 – 7uur geslapen heb.
    En ik ben ook een ochtendmens. ‘S morgens voor ik mijn eerste tas thee neem heb ik mijn yoga oefeningen en lichaamsoefeningen al gedaan.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

    1. Ik woubdat ik hwt boor elkaar kreeg om amorgena yoga te doen, maar kan er ergens smorgens de rust en tijd niet voor vinden. Ik probeer mijn hoofd lwwg te maken door te lezen in de avond. En op woensdag ga ik altijd naar bodybalance, dan gaat het slapen heel goed.

      Liked by 1 persoon

  2. Herkenbaar, ik pieker ook teveel en vooral snachts. Ga ook veel te laat naar bed, rond 12 uur is het streven. Sta om 6 uur weer op. En dit dus iedere dag. Moet echt meer slaap hebben eigenlijk maar ik ben gewoon een avondmens. Savonds gewoon geen zin om te gaan slapen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

