Lekker vies!

Wat is het fijn he, die eerste echte lentedagen! We gaan nog meer naar buiten en de kinderen gaan nog langer en vaker naar de speeltuin. Dat daarmee ook zand, modder en vieze kinderen op het menu staat, nemen we maar voor lief. Maar hoe erg is het eigenlijk, dat beetje vuil? En is het wel zo bevorderlijk, dat we altijd desinfectiemiddelen en andere handigheden binnen handbereik hebben?

Ik heb op een kinderdagverblijf gewerkt waar groen één van de kenmerken was van de locaties. Mooie grote groene buitenspeelruimtes waar de kinderen konden ontdekken en spelen. Ook de allerkleinste.
Ontdekken, spelen, vies worden en groen is een beleving.
In de regen ging ik met de kinderen naar buiten, want wat is er leuker dan stampen in de plassen en moddertaartjes bakken.
Hadden de kinderen geen regenjasje bij zich, dan knipte ik gaten in vuilniszakken, een geïmproviseerde regenjas was de oplossing om toch naar buiten te gaan.

En dan modderdag…mijn favoriete dag.
De baby’s lieten we modder voelen en de peuters speelde heerlijk met modder, modderglijbanen, moddertaarten, moddergezichtsmaskers, modderkleren, modderhanden. En als er geen modder was, dan maakte we toch gewoon modder!?

mud-1657722_1920

Mijn dochter komt nu ook altijd thuis met vieze handen, vieze kleren en zand in haar haren en schoenen( ze neemt de halve zandbak mee naar huis). Maar zoals ik al zei in mijn blog ; Kom je buitenspelen, ik kan me er niet druk om maken, ik heb een wasmachine, stromend water, een douche en bad. Ze vind het heerlijk om buiten te spelen, te ravotten en vies worden hoort er dan bij. Dan komt ze thuis en als we dan snel eten gaan, moet ze van mij wel haar handen wassen, de rest komt later onder de douche wel. En het is toch heerlijk om na een dagje buiten, vies thuis te komen en door je moeder is een heerlijk schuimend bad te worden gezet? Daarna lekker pyjama aan en samen op de bank, loom zijn van de frisse buitenlucht en zonder energie omdat je die in je spel gestopt hebt? En ondertussen draait de wasmachine op volle toeren de vieze modderige kleren weer schoon.
We hoeven van wat viezigheid echt niet direct bang te worden. Maar net als met zo veel dingen geldt ook hier: met mate.

De wetenschappers zijn het er nog niet over eens , maar een Amerikaanse studie laat het zien: Een beetje vuil in een kinderleven is zo slecht nog niet. Het zou zelfs goed zijn tegen (het ontstaan van) allergieën en auto-immuunziekten. Deze ‘hygiëne-hypothese’ gaat ervan uit dat het juist goed is als het afweersysteem met echte gevaren in aanraking komt. Dat een kind zo af en toe een hap zand binnenkrijgt, zou daar dus in positieve zin aan bijdragen.

c7136763802ca9f7dbf1f9df65ccaabc
Floddertje, Annie M.G Schmidt

Al met al heeft Floddertje van Annie M.G Schmidt het nog niet eens zo gek bekeken:
‘Ik ben Floddertje en ik ben altijd vieeeeeeees, lekker vies, lekker vies,
Ik ben Floddertje en ik ben altijd vies!’

 

8 gedachten over “Lekker vies!

  1. Buitenspelen veel kinderen mogen zich niet vuil meer maken want owe dat kan je ziek maken. Maar het tegendeel is bewezen net zoals je schrijft. Laat een kind maar eens goed ravotten in dat gras dat zand die plassen. Na het wassen is het weer pik fijn schoon.
    Ik speelde niet liever als buiten en hoe viezer we waren hoe leuker we het gehad hadden. Juist het groen van het gras krijg je toch zo slecht van de kleren. 🙂
    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

