Dyscalculie/rekenstoornis

6×8, 9×6, 18-12, €19.90-20%

Over deze sommen moet ik echt nadenken en over de laatste ga ik mijzelf niet eens buigen, want dat weet ik echt niet. Zelfs niet op een rekenmachine.

Inspiratie.

23 maart keek ik samen met mijn dochter naar het klokhuis en het ging over dyscalculie. Wat zag ik daar een hoop herkenning wat betreft mijzelf!

Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en het vlot en accuraat oproepen en toepassen van reken-wiskundekennis.

Mijn schooltijd.

Ik zeg niet dat ik dyscalculie heb, want dat is nooit bewezen. Er is daar nooit onderzoek naar gedaan. Toen ik op school zat was dat allemaal nog niet zo bekent en had ik “gewoon” moeite met rekenen. 

In groep 7 ben ik blijven zitten, maar eigenlijk was het beter geweest als ik in groep 3 was blijven zitten. Misschien dat de herhaling van de basis mij had geholpen, maar ja, als en dan daar hebben we nu niet zoveel meer aan.

Op de middebare school heb ik na het tweede jaar mijn wiskunde laten vallen en ben daarvoor in de plaats het kunstgeschiedenis gaan doen, waarbij ik ook zelf actief creatief bezig kon zijn. Daar was ik goed in. Tekenen, schilderen, handenarbeid…daar deed je mij een plezier mee op school.

Toen ik naar MBO ging,  kreeg ik verpleegkundig rekenen. Bij mijn toetsen heb ik geen som ingevuld, maar leverde ik een leeg antwoordenblad in. Na mijn differentiatie in mijn studie kwam rekenen en wiskunde niet meer voor in mijn vakkenpakket en ben ik geslaagd en heb ik een mooi diploma op zak.Verder studeren wilde ik niet, toch de angst dat ik het niet kon in verband met het rekenen.

Heden.

Ik word dagelijks geconfronteerd met het feit dat ik moeite heb met cijfers. Bij het koken heb ik zoveel gram of ons nodig en heb ik zoveel centiliters of deciliters nodig…mijn maatbeker werkt met milliliters, dus als er iets anders op verpakkingen of in recepten staan ben ik de weg kwijt. Contant geld heb ik eigenlijk nooit,  want dan moet ik bij het betalen gaan optellen of terugrekenen. En dan sale in de stad…voor mij betekent sale koring en dus goedkoper, maar ik weet echt niet wat de prijs bij de kassa wordt als ik ergens 20 %korting op krijg. 

Ik ben gek op lijstjes. Ik maak onwijs veel lijstjes met dingen die ik moet doen. Want plannen ook lastig. Ik kan maar moeilijk bedenken hoeveel tijd ik ergens voor nodig heb. Met als gevolg dat ik alles gelijk wil doen, nog liever dat dan dat plannen, want om inzicht te krijgen in dat plannen is ook weer lastig. Vroeger op school was huiswerk plannen lastig. Als ik na het weekend een toets had, begon ik ruim van te voren te leren, want ik wist niet hoeveel tijd nodig ik had.

Toekomst.

Ik wil graag weer een studie doen, maar bij een nieuwe studie hoort tegenwoordig de nationale rekentoets. Dat weerhoudt mij er nu van om weer te gaan studeren, want ergens weet ik dat ik die niet haal. Ik zie op mijn werk regelmatig studenten die de rekentoets niet halen,  dus ik stel mijn eigen teleurstelling maar gewoon voor me uit. Nu doe ik vaak samen met mijn dochter rekenspelletjes en ze heeft laatst de tafels allemaal moeten leren, ik heb met haar meegeleerd. Of eigenlijk, zij heeft het mij weer geleerd, want zij is goed met cijfers en scoort op school boven gemiddeld met rekenen. Ik begin nu ook weer bij de basis en wie weet heb ik het over een paar jaar ook allemaal onder de knie en kan ik het net zo goed als mijn dochter.

Talenten.

Maar laten we ook de postieve kant niet vergeten, want ik heb mijn eigen talenten. Ik ben creatief en goed in talen. Ik vind het heerlijk om gewoon een papier te pakken en een potlood en dan zie ik wel wat er uiteindelijk op dat papier staat. Schrijven is mijn hobby waar ik wel veel meer mee wil gaan doen en ik vind het fijn om veel te lezen.

8 gedachten over “Dyscalculie/rekenstoornis

    1. Dank je wel. Het lijkt me gewoon zo fijn om bepaalde singen los te laten en ed een punt a hter te zetten. Maar de basis is een goed begin inderdaad, huiswerk van Noa is ook beetje mijn huiswerk in dit geval.

      Liked by 1 persoon

  1. Dat schrijven komt zo te lezen wel goed! Ik ben ook zo’n figuur met sommen. Vreselijk! Maar laat het je niet weerhouden om verder te leren, er is vast wel een weg in te vinden. Niet overal moet je een rekentoets doen… Mét stempeltje kun je daar misschien nog wel een ‘workaround’ voor te vinden?

    Like

Geef een reactie

