Dag vakantie, hallo regelmaat.

De voorjaarsvakantie is weer voorbij,  de wekkers zijn weer gezet, het lekkere lanterfanteren smorgens kan niet meer, want we moeten optijd op school en het werk zijn. Dat betekent dat de regelmaat weer terug is en dat we toch stiekem wel weer eventjes moeten wennen aan de klok. 

Deze tips helpen je misschien bij het wegnemen van wat ochtendstress, zodat je niet het gevoel dat je er al een halve dag op hebt zitten als je op je werk komt. Heus niet alle tips helpen,  want hey…met (een) kind(eren) kan het het zomaar weer anders gaan, elke ochtend weer.

  1. Ik leg in de avond samen met mijn dochter de kledig klaar voor de volgende dag.  Als je kind oud genoeg is om zichzelf aan te kleden, leer hem dan om dit zelf te doen.
  2. Ook maak ik in de avond al brood klaar, vul de bekers en zorg dat de schooltas al klaar staat. Bedenk ook de avond van tevoren vast of er nog bijzonderheden zijn die de volgende dag mee naar school moeten; een antwoordstrookje voor de ouderavond, die nog aan de koelkast hangt en de gymtas moet ze savonds ook klaarleggen bij de voordeur.
  3. Soms moet ik me bedenken of het echt zo’n ramp is als haar haar eens wat minder netjes zit, en als de helft van de ontbijtspullen nog op tafel staat als ik de deur achter me dichttrek.Makkelijker gezegd dan gedaan, voor een perfectionist als ik, maar met relativeren kom ik een heel eind.
  4. Zelfs met een goede voorbereiding, kan ik nog (bijna) te laat komen. Want ondanks mijn voorbereidingen loopt het toch wel eens anders dan gepland. Ze kan het bed niet uit of loopt als nog te lanterfanteren. Ik pas mij op zo’n dag aan aan het ritme van haar.Boos worden of stressen werkt alleen maar averechts. Maak contact en probeer te achterhalen of er iets is. Misschien loopt ze vast omdat zij mijn hulp nodig of ziet zij op tegen een spannende dag? Dan praten we er over.
  5. Als ze smorgens hulp nodig heeft, geen punt. Ik help haar daar waar nodig om de gang erin te houden.
  6. Als we die ene enkele keer optijd klaar zijn , doen we nog iets leuks, een spelletje of ik zet gezellige muziek op en dan dansen we samen door de kamer.     ( begin de dag met een dansje.)  Zo merkt zij ook dat op tijd klaar zijn veel leuker en fijner is en dat ook zij relaxter op school aankomt

2 gedachten over “Dag vakantie, hallo regelmaat.

Geef een reactie

