Havermout, een super ontbijt.

Dit havermoutpap recept met appel kaneel en rozijnen vind ik zo lekker! Dit gezonde ontbijtrecept smaakt net als appeltaart. Warme appel, rozijnen en kaneel, het is dus net echt een gebakje.

Maar in tegenstelling tot een gebakje,  bevat havermout heel veel voedingsstoffen. Het is geen koolhydraatarm recept, want havermout bevat wel koolhydraten. Maar het zijn wel de complexe koolhydraten die langzaam in je bloed worden opgenomen. Combineer dat met de vitamines en mineralen uit appel, kaneel en rozijnen en je hebt een super lekker en voedzaam ontbijt gemaakt.  Een traktatie voor jezelf!

De zaterdagochtend is mijn ochtend. Man en dochter gaan al vroeg richting de atletiek en dan kan ik dus mooi even lekker me-time hebben. Kopje thee en een lekker gezond ontbijtje maken voor mezelf. Door de weeks heb ik hier echt geen tijd voor en op zondag ontbijten we met z’ n allen wat uitgebreider. Dit recept kan op twee manieren maken. Onderstaande manier is de iets langzamere variant, in een pannetje op het vuur, maar op die manier vind ik het wel het lekkerst. En wat is er mis met op je vrije ochtend even in een heerlijk geurend pannetje roeren? Maar heb je toch minder tijd, dan kan het ook in de magnetron.


Havermoutpap met appel, kaneel en rozijnen

Dit heb je nodig

  • Havermout – 2 kopjes
  • Melk – 4 kopjes
  • Appel – 2
  • Rozijnen – 100 gram
  • Kaneel – 2 theelepels

Zo maak je het

  1. Meng de havermout en melk in een pan en zet op laag vuur
  2. Voeg de kaneel toe en blijf af en toe roeren
  3. Schil ondertussen de appels, snij in dunne partjes en bak ze kort in de pan. 
  4. Voeg de rozijnen toe aan de melk en havermout en blijf roeren totdat de havermout kookt
  5. Roer nog twee minuten terwijl de havermout pruttelt.
  6. Doe de pap in een bord of kom
  7. Leg de gebakken appelpartjes op de pap


Eet smakelijk en een mooie dag.

2 gedachten over “Havermout, een super ontbijt.

  1. Ik eet al sinds lange tijd havermout als ontbijt en zou niet meer kunnen zonder. Met een snuifje kaneel, een mespuntje gember, blauwe bessen en eventueel wat ahornsiroop. Ik vind granola bijvoorbeeld ook heerlijk om zelf te maken šŸ™‚ . Deze versie hier spreekt me zeker en vast ook wel aan.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

