Vriendschappen.

0daee3e08b3cb4031ce459efa055454c
Vriendschappen …
Wat zijn ze belangrijk.
De een heeft hordes vrienden , de ander een handje vol en weer een andere maar een enkele.
Maar wat verstaan we onder vrienden ?
Sterker nog, wat versta IK onder vrienden / vriendinnen / vriendschappen.
In dit blog vertel ik jullie over mijn ideeën over vriendschappen en hoe het er bij mij nou voor staat.

Ik durf best te zeggen dat ik een bevooroordeeld iemand ben.
Iemand wint niet snel mijn vertrouwen en een eerste indruk is voor mij heel erg cruciaal.
Als die niet goed is, zullen wij niet snel vrienden worden.

Ik weet het.. het is een slechte eigenschap van mij, maar zo bescherm ik mezelf denk ik een beetje.
Ik geef me niet te snel  aan mensen, maar als je echt wat betekent voor me, ga ik ook voor je door het vuur en doe ik er alles aan om de vriendschap goed te houden.

Sinds ik een dochter heb vind ik dat wel moeilijker.
Ik heb minder tijd, ben afhankelijk van de agenda van mijn man en van oppas en ik ben niet meer zo flexibel. Ik moet plannen!
Vriendschappen vragen tijd, hetzij door te laten weten dat je nog aan iemand denkt of dat je met een vriendin afspreekt om wat leuks te doen.

Dat groepje echte vrienden en vriendinnen dat ik nu heb, snapt waarom ik niet zoveel tijd (meer) voor ze heb of kan vrij maken, maar vinden dit niet erg en ondanks alles zien we elkaar nog best vaak en maken we tijd voor elkaar. In die groep hebben de meeste zelf ook ook kinderen dus voor dat tijd voor elkaar maken , moeten echt de agenda’s naast elkaar gelegd worden.

Wat vind ik nu belangrijk aan/in vriendschappen.

  1. Eerlijkheid
    Dit is denk ik het belangrijkste van elke relatie die je aangaat.
    Ik wil dat mijn vrienden eerlijk tegen me zijn, over alles, want dat ben ik ook tegen hun.
    Dit kan gaan om reacties die ik geef, tot bepaalde dingen die ik niet doe of juist wel en ga zo maar door.
    Ik hoop dat als er iets is, positief of negatief dat iemand dat gewoon eerlijk tegen me zegt.
  2. Het komt van beide kanten
    Elke dag bellen / appen / contact hoeft van mij ook niet, maar ik moet wel het idee hebben dat als er contact is het van beide kanten komt. Ik leg het ook echt niet op de weegschaal hoor, want dat past gewoon niet bij mij. Maar als er van beide kanten energie ingestoken wordt, maakt dat het toch net wat makkelijker.
  3. Vertrouwen
    Ook een bouwsteen voor wat voor relatie dan ook.
    Vertrouwen hebben in elkaar.. vertel ik je iets wat heel persoonlijk is en niemand hoeft te weten ? Dan ga ik er van uit dat je dit dan ook voor je houdt.
    Andersom geldt dit natuurlijk ook .. Wat niemand hoeft te weten, hou ik voor me.
  4. Het moet oprecht zijn
    Er moet oprechte interesse in elkaar zijn , niet omdat het hoort of omdat het moet, maar oprecht geïnteresseerd in wat er bij de ander speelt, waar die zich mee vermaakt, wat diegene doet en/of mee bezig is.

Dat zijn de dingen die ik echt belangrijk vindt in een vriendschap.
In welke fase van je leven je ook bent.

6b2bfaec1302ecf6bb73a1c8ff3d2153

Ik heb geen hordes vrienden,maar wel genoeg en voor het clubje vrienden dat ik heb geldt bovenstaande.
Ik heb vriendinnen die heel dicht bij me staan, elke week toch bijna wel elke dag of om de dag spreek en die veel bij mij en mijn gezin betrokken zijn.
Ik heb vriendinnen die wat verder van me afstaan, die ik niet elke dag en/of elke week spreek, maar als ik ze dan spreek het wel ontzettend leuk met ze heb en de interesse voor beide kanten er ook daadwerkelijk is.
Het onderhouden van een vriendschap, wanneer je kinderen hebt, vind ik soms best moeilijk.. maar voor echte vrienden doe ik er alles aan om die vriendschap ook daadwerkelijk te behouden.
Dit kan door af te spreken , maar ook door gewoon te appen en te vragen hoe het gaat ; bijvoorbeeld als je wat verder bij elkaar vandaan woont.
En nee dit hoeft dan niet dagelijks , tenminste van mij niet.
Als je af en toe nog maar gewoon even laat weten dat je aan elkaar denkt! Dat je weet wat er speelt en wat er gebeurd.

Afspreken is vaak wat moeilijker.
Iedereen is druk met werken of zijn/haar eigen ding , de kinderen (als die er al zijn) en daarnaast het onderhouden van sociale contacten.
Ik vind het dan ook fijn om afspraken te plannen ; met het hele gezin, met alleen ons als vriendenstel of ik alleen met (een) vriendin(nen).
Met alleen een vriendin afspreken gaat vaak gemakkelijker en sneller dan bijvoorbeeld met het hele gezin of als stel.
Iedereen heeft toch zo zijn eigen agenda en vaak duurt het dan ook even voor er weer een afspraak gepland staat.
Of wanneer de andere partij bijvoorbeeld een stuk verder woont .. daar trek je toch vaak een dag of in ieder geval een middag voor uit en daar ga je ‘ff’ een avond naartoe.

Hoe je het ook went of keert, investeren in een vriendschap is belangrijk.Gelukkig ben ik gezegend met een goed stel vrienden !
En daar ben ik onwijs blij mee!

Hoe zit dat bij jou ?
Hoe onderhoudt jij de vriendschappen die je hebt?

5 gedachten over “Vriendschappen.

  1. Ik heb veel kennissen maar weinig vrienden.Vrienden zijn voor mij mensen die de deur nit platlopen maar er zijn als je ze nodig hebt en dat is ook wat ik voor hen wil zijn.Ze kunnen altijd op me rekenen in voorspoed en bij tegenslag.

    Liked by 1 persoon

  2. Een hele goede vriendin zie ik elke week, een andere lange goede vriendschap zie ik een paar keer per jaar, doordat we niet vlakbij elkaar wonen. En daar tussen zitten nog wat heerlijke vriendinnen, waarbij het meer wisselt. De klik, het vertrouwen vind ik het belangrijkste.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

