Keuzes maken.

keuzes-keuzes1-1024x770

Met keuzes maken wordt je dagelijks geconfronteerd. Hoe laat sta ik op? Wat doe ik aan? Wat neem ik als ontbijt? Wat ga ik doen vandaag? Persoonlijk vind ik keuzes maken best moeilijk. Zie ook mijn blog Vandaag is mindfull.

Ik kan een tijd staan twijfelen tussen kleine keuzes. In de winkel kan ik enorm twijfelen of ik de beige jas of de zwarte jas ga kopen. Of toch maar de rode…o nee, die groene is ook leuk! Toch nog een keer die zwarte passen…

Verder kan ik echt dagen piekeren over grote beslissingen. Ik vind het dan moeilijk om de knoop door te hakken en wil graag de garantie dat ik de goede keus maak. Maar die garantie krijg je niet, dat weet je altijd pas achteraf. Ik vind het altijd belangrijk om even door te zetten als ik me ergens niet zo prettig bij voel, want ik wil dan zeker weten dat het niet gewoon tijd nodig heeft om beter te worden. Maar als ik daarna merkt dat ik er echt niet gelukkig van word en ik uiteindelijk besluit om te stoppen ben ik enorm opgelucht. En het is een wijze les voor andere keuzes. Je bent zelf de baas over je eigen leven. Als je niet gelukkig bent met wat je doet, kies dan voor iets anders of een aanpassing is het een en ander.

Zo heb ik bij mijn eerste baan na mijn verhuizing,  na een aantal weken per direct ontslag genomen. Ik was daar aangenomen onder hele andere voorwaarden, om iets nieuws op te zetten, om collega’s te gaan begeleiden in projecten. Maar niks werd goedgekeurd, of er was geen geld of geen tijd of ik ging te snel voor de organisatie. Ik werd niet serieus genomen. Toen ik met griep thuis op bed kwam te liggen kon ik goed gaan nadenken. Voor en tegens tegen elkaar afwegen, wat als en wat dan, mijn drammer en mijn perfectionist kwamen ook nog gezellig op ziekenbezoek en toen was het voor mij klaar. Toen mijn leidinggevende mij belde om te vragen of ik paracetamol kon gaan slikken en kon komen werken omdat hij 100% ziekte had, wist ik dat ik moest doorzetten. Ik heb hem teruggebeld en gezegd dat ik helemaal niet meer kwam.  Dat moment was dus dat moment dat ik enorm opgelucht was, maar wel werkloos, maar gelukkig duurde dat nog geen week.

Hieronder zie je een aantal gedachtes die ik altijd heb bij een belangrijke keuze. En een uitleg erbij hoe je dat het beste kan oplossen/relativeren. Misschien kan je er wat mee als je het ook moeilijk vind om keuzes te maken.

Eigenlijk wil ik altijd  garantie dat ik de ‘goede keus’ maak, bij een keuze.

Keuzes zijn lastig, want eigenlijk wil je de zekerheid dat je de juiste keus maakt. Die garantie krijg je niet en daardoor kan je eindeloos blijven twijfelen. Laat het los dat je alles in de hand wilt houden, je kan nooit weten wat de toekomst je brengt. Kies voor wat je nu wilt en wat je nu het beste lijkt. Een keuze is namelijk niet per se permanent.

Ik vertoon uitstelgedrag.

Belangrijke keuzes die je moet maken voor je uit blijven schuiven is geen goed idee. Want het blijft op je pad. De perfecte tijd om een keus te maken is er niet, dus belangrijk is dat je de uitdaging aan gaat.

Als ik advies bij verschillende mensen vraag, wordt mijn keuze nog moeilijker.

Iedereen heeft zijn/haar eigen mening over wat je het beste kan kiezen. Het is goed om mensen advies te vragen, want dat kan tot nieuwe inzichten leiden. Maar jij moet leven met je keuze en het is dus belangrijk dat je zelf volledig achter je keuze staat. Ook is het goed voor je zelfvertrouwen als je zelf een keuze maakt.

Ik kan enorm piekeren over een belangrijke keuze.

Een keuze maken is nu eenmaal lastig, maar hoe langer je blijft piekeren over een keuze, hoe meer problemen en bezwaren er naar boven komen. Als ik een keuze moet maken (en weet dat ik weer ga piekeren) dan maak ik een lijstje met alle voors- en tegens die ik op dat moment kan bedenken. Als de keuze heel belangrijk is, dan streep ik een aantal voors-en tegens aan die extra meewegen. En zo kan ik uiteindelijk een goede keus maken, omdat ik dan helder voor me zie welke keus het beste is.

bfe288618e5e94e002d45129d8a7ac08

Kortom, als je geen keuze maakt dan blijf je stilstaan. Natuurlijk is dat veilig, want je blijft in je comfort zone. Maar of het ook de juiste keuze is? Daar heb ik mijn twijfels bij. Soms moet je gewoon een knoop doorhakken en zien waar het toe leidt.

Geef een reactie

