Vandaag is “mindfull”!

Het klinkt voor sommigen nogal vaag, als iets spiritueels, dat heb ik ook wel een beetje. Maar eigenlijk betekent het gewoon dat je uit de malende gedachtenmolen stapt en met een open blik de wereld in kijkt.  Niet altijd maar doorjakkeren en bezig zijn met de volgende momenten, maar kijken wat er nu gebeurt. Geniet van de kleine dingen. Je gedachten niet altijd serieus nemen. Gedachten zijn maar gedachten.

Ja, doe dat maar eens en denk dat maar eens, maar je schijnt het te kunnen oefenen door je gedachten onder de loep te nemen, patronen te ontdekken, verdriet niet weg te stoppen maar accepteren dat het even wat minder met je gaat, door te accepteren dat je piekert en door liever te zijn voor jezelf!

Leven in het nu, meer aandacht hebben voor mooie dingen, je minder druk maken, minder beren op de weg, de lat niet te hoog leggen voor jezelf, minder piekeren, meer rust, meer kunnen relativeren. Ik gun het iedereen!

Ook mezelf!

Want  o wat ben ik goed in piekeren, denken, de lat te hoog leggen. En wat kan ik streng zijn voor mezelf, waardoor ik in gevecht raak met mezelf. Ik kan het niet perfect doen, ik ben ook maar een mens!

Ik betrap mezelf er vandaag op dat ik loop te piekeren. Alles lijkt zo onbelangrijk en nietszeggends.Als ik de was vandaag doe, is de mand morgen toch weer gevuld. Hoe ga ik om met de druk op mijn werk, wat gaan we weer eten vanavond, moet ik nog boodschappen doen, waar zal ik over bloggen, heb ik een klavertje te vieren vandaag? Allemaal geen helpende gedachtes en misschien zelfs wel ondankbaar, dat weet ik wel. Maar belangrijker nog; hoe kom je er vanaf?

Vroeger dacht ik altijd dat ik, later, als ik groot was, iets zou betekenen voor de wereld. Dat mijn leven, ieders leven eigenlijk, ergens voor stond en een verschil maakte. En, inmiddels weet ik heus dat ik kleiner moet denken. We maken een verschil; voor onze ouders, voor onze kinderen, voor onze partners. Maar toch voelt dat soms wat onbevredigend en vind ik het moeilijk om dat ‘genoeg’ te vinden. Is dit nu alles?

Mindfullness dus, tevreden zijn met- en genieten van het hier en nu.  Kijk naar je geweldige dochter; haar zo goed mogelijk opvoeden en haar zoveel mogelijk kansen geven; dat is toch meer dan voldoende ‘zin van je bestaan’?
En dat is ook zo, en een heleboel dagen kan ik dat ook zo voelen, ben ik compleet vervuld, maar andere dagen, zoals vandaag: knaagt het. Maar wat knaagt dan precies? En waar zoek ik nu eigenlijk naar?

Voor nu ga ik me focussen op wat goed gaat en genieten van het feit dat het zonnetje zo fijn schijnt, want ik weet zeker dat als ik straks mijn hersenspinsels terug lees, mezelf afvraag waar ik me zo druk om maakte !

6 gedachten over “Vandaag is “mindfull”!

  1. Ooit ben ik in zo’n boek begonnen van mindfulness want het thema sprak me zeker ook wel aan. Ik kon er echter niet goed m’n aandacht bijhouden. Achteraf hoorde ik dat er veel verschil is in dat soort boeken. Mss heb jij wel enkele leestips? Je redenering kan ik zeker volgen in elk geval ;-).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

