Mijn oma heeft een open hart ♥ 

Mijn oma & ik

Mijn lieve oma, 91 jaar alweer, een bijzondere vrouw waar ik een diepe buiging voor maak. 

Ik ben nu ruim 35 en ik kan gewoon nog zeggen dat ik een oma ( en een opa en nog een oma) heb!

 

Geboren in Haarlem, op 9 februari 1926 als enig meisje in een gezin van 5. Ze had 2 oudere broers boven zich. Ze is na haar schooltijd juf geworden op de basisschool waar zij ook als kind op heeft gezeten. Op 28 april 1951 is ze in Haarlem getrouwd met mijn lieve opa, die op 17 februari 2000 overleden is. In Haarlem hebben ze ook ingewoond bij haar vader en moeder , dit door de naoorlogse woningnood. Daarna hebben ze een huis voor hun zelf gevonden, ook  in Haarlem, tot ze naar Kamperland gingen verhuizen. Van daaruit zijn ze naar Tiel verhuist en van Tiel naar Oost Souburg. In Souburg liggen mijn jeugdherinneringen met opa en oma. Nu woont mijn oma in Middelburg ,daar is ze ,ook samen met opa nog, het appartement gaan bewonen waar ze nog woont.

 

Samen hebben ze 3 geweldige kinderen mogen krijgen, 9 kleinkinderen en ik geloof nu een stuk of 20 of 22 achterkleinkinderen.

Wat een rijkdom, toch?

 

Ik heb vele herinneringen aan mijn opa en oma.

Zo paste ze veel op ons en kwamen opa en oma ons op woensdagmiddag vaak halen van school. Ze hadden dan altijd iets lekkers bij zich voor de lunch, huzarenslaatje, Zeeuwse bolussen, roombroodjes en chocolade. Elke keer was het weer een verassing.

Vaak als we bij opa en oma op visite waren geweest , kregen we als we weggingen koetjesrepen mee voor onderweg. Meestal waren dat er 2, 1 voor voor de fietsbrug en 1 voor na de fietsbrug. Maar beide waren natuurlijk al op voordat we überhaupt bij de fietsbrug over het kanaal waren.

Famillieweekenden in Elspeet, waar we aan grote lange tafels aten en de aan het einde van de maaltijd altijd alle borden doorgaven naar 1 kant van de tafel, en opa die altijd alles aan het filmen was. Met speurtochten in het grote bos , waarbij we, naar wat ik me herinner,de rode linten moesten zoeken.

En oma…..die genoot van haar kinderen , schoonkinderen en kleinkinderen.


Als je aan oma vraagt hoe het gaat , krijg je een standaard antwoord. Namelijk dat het goed gaat, want als het met ons goed gaat, gaat het met oma ook goed.

Leven is namelijk liefde. Dat weet mijn oma als geen ander. Hoewel ze na de dood van mijn opa geen nieuwe liefde vond in de traditionele vorm van het woord, was er altijd liefde voor het leven. Haar onvoorwaardelijke liefde voor het leven en de mensen om haar heen. Iedereen kan altijd bij haar terecht voor wijze woorden of een troostend gebaar, ze laat iedereen in zijn of haar waarde.


Wat is dat eigenlijk , onvoorwaardelijke liefde?

Als ik naar mijn oma kijk, dan is dat leven met een open hart. Zij zoekt altijd naar het goed in mensen en daar is moed voor nodig, want leven met een open hart ,maakt kwetsbaar.

Mijn oma vierde alle grote en kleine dingen in het leven. Zij is heel wat klavertjes rijk. Want zij weet:de kleine dingen maken het leven groots!

 

Mijn lieve oma, 91 jaar , een leven vol herinneringen .

Mijn lieve oma, 91 jaar, begint dingen te vergeten en wordt nu echt oud en zoals ze zelf zegt, klaar met het leven, op, oud en moe gestreden.

Vandaag zouden we eigenlijk bij haar op visite gaan om een hele dikke zoen en een hele dikke knuffel te geven voor haar 91ste verjaardag.
Maar het weer laat het niet toe, sneeuwval en gladheid op de wegen heeft ons voor een lastige keuze gesteld, maar we hebben voor veiligheid gekozen. 

Ontzettend jammer, want mijn lieve oma woont niet om de hoek, maar 200 kilometers verderop. Iedere keer is het maar de vraag wanneer en of ik haar ga terugzien en haar kan vertellen hoeveel ik van haar hou, haar hand nog even kan vast houden en haar geur nog kan ruiken(ze ruikt altijd zo lekker).

Lieve oma, gefeliciteerd met uw verjaardag en vanuit een winters Amersfoort een dikke zoen op uw warme zachte wang!

 

2 gedachten over “Mijn oma heeft een open hart ♥ 

Geef een reactie

